Vanliga frågor

Vad är skillnaden mellan pilates och yoga?
Varför ska en andas så där konstigt?
Kan jag träna pilates om jag har ryggproblem?
Kan jag träna pilates om jag är gravid?
Det verkar inte särskilt jobbigt, är det verkligen bra träning?

Vad är skillnaden mellan pilates och yoga?

Yoga tros ha utvecklats 500-600 år f.Kr. och är en av de sex ortodoxa skolorna inom hinduisk filosofi där fysiska, mentala och andliga praktiker och dicipliner ingår. Pilates är en träningsform.

 

Varför ska en andas så där konstigt?

Transversus abdominis

I pilates följer rörelserna andningen. Andas in genom näsan och ut genom munnen på ett ssssch-ljud. Anledningen till att du ska göra det där ljudet på utandningen är att då aktiveras de djupt liggande coremusklerna och det är dem en vill komma åt i pilates. Prova att sätta händerna i midjan och gör ett mjukt men bestämt ssssch när du andas ut. Känner du att det händer något där inne? Det spänns åt, magen dras in. Det är transversus abdominis som jobbar. Transversus är den djupast liggande magmuskeln och går runt hela midjan. När muskeln spänns drar den ihop midjan som en korsett.

Transversus stabiliserar ländrygg och höfter och hjälper dig undvika skador. Dock kan en inte stärka upp en muskel som hjärna och nervsystem inte använder. Det är här andningen kommer in. Med hjälp av ssssch-andningen lär du dig att använda, aktivera och isolera muskeln och din hjärna kommer så småningom att göra detta automatiskt i dina vardagsrörelser.

Kan jag träna pilates om jag har ryggproblem?

Det korta svaret är: Ja, förmodligen!

Det längre svaret är att pilates ofta är en alldeles utmärkt träningsform just för dig som har problem med ryggen, eftersom du bygger upp de muskler som avlastar ryggraden. Du får bättre hållning och förhoppningsvis mindre problem med smärta. Men kom ihåg att ingen träning kan ersätta läkarbesök för att ta reda på vad som är fel.

Kan jag träna pilates om jag är gravid?

Rekommendationen är att du som gravid inte ska börja med nya träningsformer. Har du träningsvana skulle jag dock säga att pilates är en superbra träningsform för gravida då den är skonsam och stärker upp core och bäckenbotten. Det finns vissa övningar som du ska undvika, tala därför alltid om för din instruktör (mig) att du är gravid när du bokar din klass.

Det verkar inte särskilt jobbigt, är det verkligen bra träning?

Vänta du bara!