Styrka, inifrån och ut

Pilates är en form av styrketräning med kroppen som redskap. Träningen utvecklades av Joseph Pilates i början på 1900-talet och är i grunden ett rehabiliteringsprogram.

Pilates består av ett antal övningar som utförs på matta och/eller med olika typer av träningsmaskiner. Övningarna fokuserar främst på överkroppens djupt liggande muskulatur (din core) och stärker och stabiliserar kroppen inifrån. Genom att bygga upp de muskler som omger ryggraden – de muskler som skapar en ”bra hållning” – är pilates en ultimat rehabiliterande träningsform. Men pilates fungerar även förebyggande, och är ett utmärkt komplement till andra träningsformer.

Pilates utförs av elitidrottare och används i träning av elitsoldater. Pilates rekommenderas av läkare och sjukgymnaster för att slippa smärta orsakad av till exempel stillasittande eller snedbelastning. Många tränar även pilates därför att det i sig självt är en grym och härlig träningsform.

 

Pilates kan vid första anblicken uppfattas som en väldigt icke-ansträngande träningsform, men när rörelserna utförs rätt med överinseende av en certifierad pilatesinstruktör blir det en tuff och mycket effektiv styrketräning för hela kroppen. Kroppens placering är helt avgörande för att en övning ska gå från att knappt kännas till att bli kraftigt ansträngande – det kan vara millimeter fram och tillbaka som avgör.

Många upplever att det kan ta ett par gånger innan man hittar rätt i övningarna samt att det är mycket att hålla reda på. Jag rekommenderar därför att prova pilates med personlig tränare. Jag ser till att du utför rörelserna korrekt så att träningen blir optimalt ansträngande och samtidigt skonsam för kroppen.

Testa så får du se om detta är något för dig!